Vår historie 1

Slitu karosseriverksted sin historie

[et_pb_vertical_timeline _builder_version=»4.0.6″ label_text_color=»#1a3967″ label_font_size=»29px» headings_line_height=»1.6em» text_orientation=»center»][et_pb_vertical_timeline_item title=»Startet FINA stasjon» timeline_label=»1966″ use_read_more=»off» font_icon=»%%18%%» icon_color=»#000000″ circle_color=»#d8e4ed» _builder_version=»4.0.6″ headings_text_color=»#000000″]

Jeg flyttet til Slitu julaften i 1965. Skulle starte med FINA bensin-stasjon der på venstre side av gamle E18 og åpnet stasjonen den 1.januar 1966. På den tiden var det bensin-stasjoner på hvert gatehjørne – 2 stk. på Slitu.

Salget var dårlig og for å ha noen inntekter begynte jeg med oppretting og sveising av rustskader på biler. Disse bilene skulle jo også lakkeres, så da begynte jeg med lakkering også.

Arbeidsmengden økte så det ble ansatt noen til dette arbeidet – bl.a. Håkon Olafsen. Vi hadde mye å gjøre og blant bilfirmaene var Kjell Holum.

Så sluttet Håkon Olafsen og en til. De startet karosseri-verksted for seg selv i Tosebygda. Det ble en vanskelig tid. Norske Fina kom med en oppsigelse i 1968, med øyeblikkelig virkning. Årsak var brudd på kontrakten og for lite salg av drivstoff. Det ble en tur til skifteretten.

Håkon Olafsen fortalte at han hadde mistet kompanjongen sin og skulle slutte i Tosebygda. Jeg spurte om jeg kunne overta hans lokaler der.   Han kom da med forslag om at jeg kunne begynne sammen med han. Jeg var på bar bakke, kunne ikke si nei, men ville jo videre. Det gikk bra til høsten 1968, så ble vi oppsagt fra lokalet. Så var det på’n igjen. Søkte om tomt i flere kommuner, men i dette landbruks distriktet var det vanskelig å få kjøpt tomt.

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Startet Slitu Karosseriverksted» timeline_label=»1968/69″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

Til slutt kom vi over en tomt her på Ultvedt – Thorleif Fosser solgte oss 2 mål. Vi startet umiddelbart samme høst – ordfører Volden ga en kommunal garanti på 50 000. Vi hadde ingen penger og lite viste vi at skjøtet vi fikk var heftet for kr. 264 000, så vi fikk ikke noe lån til tross for garanti fra kommunen.

Det ble en tøff tid. Vi ville jo ha verkstedet bygd og det måtte bli dugnad – 9 stk. kom en lørdag og søndag – Kjell, Vidar, Thor, Ambjørn med flere, og alle murene kom opp på helgen. Takstolene fikk vi på plass en lørdag senere. Det var mye snø og snøstorm. Lastebilen med takstolene dro vi opp til verkstedet med bulldoser –Jeg tror Ambjørn husker dette. 17 desember sveiset jeg rustskader, kanskje det var en bil til Kjell Holum!?

Vi startet offisielt 1 jan. 1969. Reidar Ukkestad og Reidar Gustavsen ble ansatt fra første dag.

Vår historie 2

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Håkon solgte seg ut av firmaet» timeline_label=»1971″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

Håkon Olafsen hadde litt dårlig helse, og solgte seg ut av firmaet i 1971 til Reidar Ukkestad.

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Ny lakkeringsboks» timeline_label=»1973″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

I 1973 investerte vi i ny lakkeringsboks – den første i distriktet og det var det første miljøtiltaket hos oss.

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Flere byggetrinn» timeline_label=»1976″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

Så kom olje-alderen og Reidar hoppet på den, solgte seg ut av firmaet, og bedriften kom på familiens hender. Så kom det flere byggetrinn i 1976 – som også ble bygd på dugnad.

Vår historie 3

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Bygget høyere lokaler, samt kontor og toaletter» timeline_label=»1979″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

Begynte å lakkere for Glava. Bilene ble større og vi måtte bygge høyere lokaler i 1979, samt kontor-lokaler og toaletter.

Sune var ute i olje- bransjen og hadde en del fri hvor han jobbet hos oss.

Jeg husker også Marit var hos oss og vasket. Vi hadde kjøpt en del utstyr som vi ville holde rent, samt vaske vinduer (er ikke sikker på noen har gjort det siden). Vil også nevne at vi hadde mye jobber fra bilforretningene i distriktet, spesielt for Kjell Holum. Kan nok takke han for at vi klarte å komme dit vi er i dag.

Eva hadde ikke noen jobb etter skolen, så jeg sa at hun fikk komme og jobbe. Husker hun begynte med å slipe på en tankbil. – Jeg visste ikke at hun hadde høyde-skrekk – Hun fikk seg annen jobb etter en uke.

Vår historie 4

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Kjøpte en bil-forretning i Mysen» timeline_label=»1983″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

I 1983 kjøpte vi en bil-forretning i Mysen. Nå ble det mye papir-arbeide og vi ansatte Gerd -som er hos oss fortsatt.

Det var noen gode år med mye bilsalg, og festligheter på Geilo og Hankø, men så kom nedturen i bilbransjen og i 1988 eller 1989 var det over. Så var det noen tøffe år,

Vår historie 5

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Bygget en ny lakk-boks» timeline_label=»1999″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

I 1999 bygde vi en ny lakk-boks i tillegg til den gamle.

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Øystein overtar driften» timeline_label=»2007″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

I 2007 overtok Øystein driften av Slitu Karosseriverksted og virksomheten vokste.

Vår historie 6

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Bygget stor lastebil-hall og kjøpte nabotomt» timeline_label=»2011″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

I 2011 bygget vi en stor lastebil-hall som er 29 meter lang og året etter bygget vi på spise- og kontorrommet – de var blitt for små. Vi kjøpte også nabotomten etter Thorleif Fosser på 4 mål, så nå har vi 10 mål. Vi har blitt flere og plassen ble for liten.

Vår historie 7

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Bygget ny hall» timeline_label=»2014″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

Understellsbehandlings-avdelingen vokser og med litt større biler. Bygger da en ny hall i 2014. Nå er tiden inne for å gi seg og Øystein kjøper eiendoms-selskapet. 

Vår historie 8

[/et_pb_vertical_timeline_item][et_pb_vertical_timeline_item title=»Bygger hall til sandblåsing, vaske-hall og polerings-hall» timeline_label=»2017″ font_icon=»%%18%%» _builder_version=»4.0.6″]

I 2017 bygger vi igjen – hall til sandblåsing, vaske-hall og en polerings-hall. Det var det 10 byggetrinnet og under tiden er det blitt kjøpt tomt 7 ganger.

Vår historie 9

[/et_pb_vertical_timeline_item][/et_pb_vertical_timeline]

Vi utfører oppretting, støydemping, lakkering og understells behandling av alle typer biler. Også store biler og bobiler.